maj 2013
Już niedługo majowe Gniazdo trafi do Waszych jednostek!
  • Barwy niezwyciężone!
  • Planuj, nie żałuj!
  • Pisać jak papież
  • O wierze w roku wiary
  • Jak zostałem harcerzem cz. 7
  • System zastępowy
  • i inne...

więcej...


współpraca

ABC narodzin gazety

18.01.2008, 15:33:08

ABC narodzin gazety Witam wszędy optymistycznie nastawione osoby! Skrypt ten pomóc ma Wam stworzyć pismo środowiska. Poniżej zawarłem dwa rodzaje zadań: zadania bonus – tylko raz trzeba się nimi zająć – i plan powstawania numeru – to regularne. Może wydawać się tego sporo, ale zapewniam, że wszystko jest w miarę łatwe do opanowania.


Zadanie Bonus: Tytuł.
Trzeba wymyślić tytuł. Czym się kierować? Dobrym gustem i dowcipem (pamiętajcie, że takie pismo może trafić do różnych rąk – księdza, biskupa, rodzica...). Na Dolnym Śląsku jest "Ruczaj" – to od nazwy starej nazwy drużyny, z której się wywodzi pismo.

Zadanie Bonus: Koordynator.
Trzeba znaleźć koordynatora (mogą to być 2 osoby albo więcej - byle nie 6, bo nie będzie co jeść :)). Zakres zadań osoby na tym stanowisku podany zostanie niżej.

Zadanie Bonus: Koloryt i wielkość.
Sugeruję czarno-białe, chyba że dysponujecie funduszami na kolor. Format – do wyboru – A4, A5, B5 (A5 jest najpraktyczniejsze do powielania na ksero). Ale to Wasz wybór. Grubość – nie za dużo na początek. 8 stron, 12... Pamiętajcie, że lepiej, jeśli każdy następny numer jest lepszy (więc czasem i grubszy) niż gorszy.

Zadanie Bonus: Terminy.
Trzeba przyjąć, jak często pismo będzie powstawać. Oczywiście nie będzie to gazetka codzienna. Ale może cowyjazdowa? Wtedy najłatwiej ją rozprowadzić.

Jak powstaje numer?

  1. Plan.
    Każdy numer powinien być zaplanowany. Bierzemy kartkę albo komputer i piszemy:
    - Okładka
    - str. 1 – spis treści, stopka redakcyjna,
    - str. 2 - od redakcji (pisze Jan Kowalski),
    - str. 3 – duszpasterz,
    - str. 4 – jak wyżej,
    - str. 5 – słowo od hufcowego,
    - str. 6 - itd.
    Ważne jest, żeby artykuł, który się rozpoczyna na jakiejś stronie, zakończył się na stronie obok (jeśli oczywiście jest to art o parzystej ilości stron). Oczywiście powyższy plan może ulec zmianie – to Wy tu działacie!
  2. Informujemy pisarzy o tym, co mają napisać.
    Mówimy im, do kiedy, jak najbliżej przekładamy temat, ograniczamy wielkością (ilością znaków, ze spacjami lub bez spacji).
  3. Czekamy i namiętnie przypominamy.
  4. Korekta stylistyczna.
    Potrzebna jest osoba, która będzie sprawdzać tekst pod kątem stylistycznym i interpunkcyjnym, i ortograficznym. Powinna także posiadać umiejętności z zakresu skracania teksu i dokonywania tzw. korekty technicznej (zwracanie uwagi na odpowiednie odległości między wyrazami i znakami interpunkcyjnymi).
  5. Korekta merytoryczna.
    Następnie art przesyłany jest do korektora merytorycznego, który zatwierdza go do druku. Może to być: drużynowy, drużynowa, jakiś HO.
  6. Grafika.
    Taaak. Grafika. Zacznijmy od okładki – każdy numer powinien mieć podobny styl. Mile wskazana duża dawka grafiki w środku – jesteśmy głównie łasymi na obrazy wzrokowcami. Pamiętajcie, że przy kserowaniu szczegóły będą trudno rozpoznawalne, najlepiej umieszczać wysokokontrastowe zdjęcia (300dpi).
  7. Skład i łamanie.
    Teraz trzeba to wszystko złożyć. Programów do wyboru jest sporo. Najprostszym z nich jest Word.
  8. Korekta ostateczna.
    Całość trzeba przeczytać jeszcze raz; zawsze zdarzą się jakieś literówki (pamiętajcie zwłaszcza o wdowach – pojedynczych literach na końcu wersów, których nie wolno tam zostawić).
  9. No i już prawie koniec.
    Jeszcze druk. Możliwości jest wiele.


komentarze (0)

dodaj swój komentarz
wypełnij formularz (wszystkie pola są wymagane)





Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

na górę strony